Ekonomi

SAIC Motor GM, VW girişimleri ve elektrikli araç biriminde işten çıkarmalar planlıyor

Çin’in en büyük devlete ait otomobil üreticisi SAIC Motor’un bu yıl çeşitli girişimlerinde işgücünü önemli ölçüde azaltmayı planladığı bildiriliyor. Şirket, SAIC-GM ortak girişimindeki çalışanların %30’unu, SAIC Volkswagen ortaklığındaki çalışanların %10’unu ve Rising Auto elektrikli araç (EV) iştirakindeki personelin yarısından fazlasını işten çıkarmayı planlıyor.

Bu azaltmalar, otomotiv sektöründeki yoğun rekabeti ve Çin’deki elektrikli araç pazarının hızlı büyümesini ele alan daha geniş bir stratejinin parçasıdır.

Küçülme hamlesi Çin’deki bir devlet kuruluşu için alışılmadık bir durum ve ekonomik yavaşlama ile Tesla ve BYD gibi rakiplerin elektrikli araç alanındaki yükselişinin ortasında geleneksel otomobil üreticilerinin karşılaştığı zorlukların bir göstergesi. SAIC ve yabancı ortakları, elektrikli araç sektöründe önemli bir yer edinmiş olan bu şirketlere karşı pazar payı kaybetmektedir.

SAIC’te planlanan işten çıkarmaların toplu işten çıkarmalar şeklinde olması beklenmiyor, bunun yerine 2024 yılı boyunca daha sıkı performans standartları uygulanarak ve istifa etmeyi seçen düşük dereceli çalışanlara çıkış paketleri sunularak gerçekleştirilecek.

SAIC işten çıkarmalar için hedefler belirlediğini reddetti ve şirket sözcüleri bu tür küçülme stratejileri iddialarını yalanladı. Şirket ayrıca yakın zamanda yazılım ve yeni enerji araçlarına odaklanan 2.000 yeni çalışanı işe aldığını da vurguladı.

SAIC’in yabancı ortakları da durumla ilgili yorumlarda bulunmuş, Çin’deki bir GM sözcüsü SAIC-GM’in işgücünü %30 oranında azalttığını söylemenin yanlış olacağını belirtirken, bir VW Çin Grubu sözcüsü işten çıkarma planlarını reddetmiş ve SAIC-VW’nin işgücünün %10’unu azaltma niyetinde olduğunu iddia etmenin yanlış olduğunu belirtmiştir.

Bununla birlikte SAIC’in satışları 2024 yılının ilk iki ayında bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla %16 oranında azaldı. Yaklaşık yirmi yıldır Çin’in en büyük otomobil üreticisi olan şirket, 2023 yılı sonunda 207.000 kişiyi istihdam ediyordu.

SAIC-VW’deki istihdam azaltma stratejisinin, düşük performans notu alan çalışanlara ödeme yapmayı ve onları istifaya teşvik eden koşullar yaratmayı içerdiği bildiriliyor.

10’luk azaltma hedefi özellikle fabrika çalışanlarından ziyade beyaz yakalı profesyoneller için geçerli. SAIC-GM’de de benzer taktikler kullanılıyor, ancak bu önlemlerin kapsamına ilişkin ayrıntılar tam olarak bilinmiyor.

SAIC’in elektrikli araç birimi Rising Auto da düşük puanlı çalışanları ayrılmaya teşvik etmek için ödemeler yapıyor ve bazı sözleşmeleri yenilemeyecek ve bazı personeli işten çıkaracak. Çin’de elektrikli araç satışlarının arttığı ve şu anda ülkedeki otomobil satışlarının %23’ünü temsil ettiği bu dönemde BYD ve Tesla pazara hakim durumda.

Çin hükümeti Tesla’ya yabancı otomobil üreticilerine yönelik ortak girişim zorunluluğunda bir istisna tanıyarak Tesla’nın Şangay’da tamamen kendisine ait bir üretim kuruluşu işletmesine izin verdi. Bu hamle, Çin’in elektrikli araç tedarik zincirlerini geliştirmeye ve yerli otomobil üreticileriyle rekabeti canlandırmaya yönelik stratejik bir hamlenin parçası.

BYD’nin elektrikli araç satışları katlanarak artmış ve geçtiğimiz yıl Tesla’nın küresel elektrikli araç satışlarını geride bırakmıştır. BYD’nin Yönetim Kurulu Başkanı Wang Chuanfu, önümüzdeki yıllarda yabancı markaların Çin’deki pazar payında önemli bir düşüş olacağını öngördü.

EV pazarı geliştikçe, Çin hükümeti devlete ait şirketleri daha verimli olmaya ve yabancı ortaklıklara bağımlılığı azaltmaya teşvik ediyor. Ancak SAIC, satışlarının ve karının önemli bir kısmı için hala VW ve GM ile olan ortak girişimlerine büyük ölçüde bağımlı.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu